Oversigt over uddannelsens formål, struktur og indhold
Uddannelses formål
Neokognitivt Institut tilbyder en unik psykoterapeutuddannelse med hovedvægt på metakognitiv terapi, som udgør uddannelses fundament. Undervisningen omfatter også andre psykologiske retninger samt mange forskellige fagrelevante emner, sådan at du får en vidensrig og evidensbaseret psykoterapeutisk uddannelse med superviseret færdighedstræning.
Det overordnede formål med den 4-årige psykoterapeutuddannelse inden for nyere kognitive terapier er at uddanne psykoterapeuter, der sikkert, ansvarligt, effektiv og etisk kan udføre psykoterapi baseret på kognition i praksis.
Psykoterapeutuddannelsen lægger op til, at de studerende får en omfattende viden om de forskellige kognitive tankesæt, således at der opbygges en varieret og solid psykoterapeutisk redskabskasse. Øvelser og træning i at udøve psykoterapi er en essentiel del af uddannelsen, eftersom ”øvelse gør mester.”
Gennem undervisning, færdighedstræning, supervision, egenterapi (feedback på egen stil) og selvrefleksion vil du bl.a. opnå:
- En omfattende og evidensbaseret teoretisk viden inden for kognitivt baserede terapier med hovedvægt på metakognitiv terapi
- Psykoterapeutiske kompetencer, der vil sikre en effektiv udøvelse af terapi i praksis
- En bedre selvforståelse via egenterapi/feedback på egen stil
- Refleksive kompetencer inden for det metakognitive tankesæt.
Helt specifikt vil disse mål opnås via følgende tiltag:
Undervisning i teori, kan bl.a. følgende emner: Psykoterapiens historiske udvikling, de kognitive terapiers historiske udvikling i samfundsmæssig sammenhæng, teori om kommunikation, teori om udvikling og personlighedsdannelse, de kognitive terapiers mål, sygdoms- og sundhedsforståelse, teori om psykoterapeutiske processer, relationelle processer, psykopatologi, psykiatriske diagnoser, indsigt i psykofarmaka, evidensbaserede psykoterapimetoder samt metodik og empiri fra psykoterapiforskningen.
Undervisning i metode og praksis, som omfatter blandt andet relevante metoder og teknikker inden for de kognitive psykoterapier, anvendelsesområder, undersøgelsesmetoder (blandt andet personlighedstests, angst-, depressions-, intelligens-, PTSD- og OCD-målingsinstrumenter), indikationer og kontraindikationer, prognose, evaluering og rapportering samt etik og moral.
Øvelser og færdighedstræning i psykoterapi er en central del af vores uddannelse. Når du om godt fire år sidder over for dine første klienter, vil hele terapi-situationen således slet ikke være fremmed for dig. Uddannelsen omfatter desuden gruppesupervision, egenterapi (feedback på egen stil), selvrefleksion og studiegrupper.
Oversigt i lektioner |
Undervisning i teori, metode og praksis (og herunder færdighedstræning): 476 lektioner (119 lektioner pr. år) |
Gruppesupervision: 200 lektioner (50 lektioner pr. år) |
Feedback på egen stil/egenterapi og selvrefleksion: 150 lektioner i gruppe (37,5 lektioner pr. år); (*Ekstern egenterapi indgår ikke i disse 150 timer men kan suppleres) |
Studiegruppe: 84 lektioner (21 lektioner pr. år) |
I alt: 910 lektioner (*En lektion varer 45 minutter.) |
Undervisningsformer og formidlingsmidler
Uddannelsen omfatter: Undervisning i teori, metode og praksis, færdighedstræning i at udøve terapi, gruppesupervision, studiegrupper, egenterapi/feedback på egen stil og selvrefleksion samt 5 eksaminer (4 årlige eksaminer og en afsluttende eksamen), der skal bestås.
Færdighedstræning indgår i alle de 4 år, og træningen foregår i gruppe under vejledning af erfaren underviser. Det overordnede formål er at skabe et rum, hvor de studerende kan øve sig og udvikle terapeutiske kompetencer med udgangspunkt i undervisningens teori og metode.
Undervisning i teori, metode og praksis (476 lektioner)
Der anvendes forskellige formidlingsmidler og herunder: tavleundervisning/forelæsning, øvelser, videodemonstrationer, par- og gruppearbejde samt hjemmearbejde. Desuden er der færdighedstræningsmoduler, hvis formål er, at de studerende kan udøve psykoterapi.
Eksamen
På uddannelsen afholdes der i alt 4 eksaminer. Disse eksaminer er afgørende for at vurdere din forståelse af undervisningsmaterialet samt udvikling af psykoterapeutiske færdigheder. Du skal bestå den årlige eksamen for at fortsætte på uddannelsen, hvor karakterer gives på en 7-trinsskala. Både interne og eksterne censorer anvendes, og dette varierer fra år til år.
Mundtlig eksamen: Ved den mundtlige eksamen trækker du et emne, som inkluderer et teoretisk spørgsmål samt en praktisk øvelse. Eksamensvarigheden er ca. 25 minutter.
Skriftlig eksamen: Den skriftlige eksamen består af en opgave med en teoretisk del og et casestudie eller lignende. Du får mellem 7-14 dage til at besvare opgaven, som typisk omfatter 5-10 sider.
Afsluttende eksamen: Uddannelsens afsluttende eksamen kræver en skriftlig opgave på maksimalt 10-15 sider. Opgaven skal omfatte en konkret case med efterfølgende teoretisk gennemgang af anvendte metoder. Der kan være en mundtlig forsvarsdiskussion af opgaven, hvis det er specificeret ved uddannelsesstart.
Syge- eller reeksamen:
Sygeeksamen: Ved sygdom, der forhindrer dig i at deltage i en eksamen, kræves en lægeerklæring som dokumentation. Du kan aftale en sygeeksamen med studielederen.
Reeksamen: Studerende, der ikke består en eksamen, tilbydes reeksamen. Formatet tilpasses den enkelte studerendes behov og aftales med studielederen.
Dispensation: Ved alvorlig sygdom, dødsfald i nærmeste familie, barselsorlov eller andre særlige forhold kan der gives dispensation for eksamen. Studerende skal kontakte studielederen og fremlægge relevant dokumentation.
OVERSIGT OVER EKSAMINER OG ÅRLIGE BEDØMMELSER:
- År 1: Mundtlig eller skriftlig fleksibel eksamen
- År 2: Mundtlig eller skriftlig fleksibel eksamen
- År 3: Mundtlig eller skriftlig fleksibel eksamen
- År 4 – Afsluttende eksamen: Skriftlig eksamen på 15-20 sider
For studerende, der starter efter august 2024, gælder særlige krav til den afsluttende opgave. Se mere information her.
Kort oversigt over underviningsområder
Uddannelsen er fordelt på 4 år, og rækkefølgen er ikke nødvendigvis den, der her er anført, eftersom der er tale om 4 moduler fordelt på hver sit år, og som tilsammen udruster terapeuten med de nødvendige psykoterapeutiske færdigheder og kompetencer. Således kan modulernes rækkefølge variere:
Metakognitiv terapi er uddannelsens hovedretning med flest undervisningstimer. Undervisning i samt arbejde med metakognitive teknikker og metoder er gennemgående på alle 4 år. der er således tale om over 130 timers undervisning og træning i metakognitiv teori og metode samt metakongitiv supervision.
Grundlæggende teori, metode og forskning inden for kognitive terapier og herunder: historisk udvikling i samfundsmæssig sammenhæng samt teori om psykoterapibegrebets historiske udvikling. Introduktion til kognitiv adfærdsterap i.
Acceptance and Commitment therapy
Mindfulness-baseret psykoterapi
Motivationssamtalen
Psykopatologi – en indføring i psykiatriske diagnoser
Behandling af depression ved metakognitiv terapi
Behandling af angstlidelser (og herunder OCD og socialangst) ved metakognitiv terapi
Behandling af PTSD (posttraumatisk stresssyndrom) ved metakognitiv terapi
Terapeutens egne problematikker og klientarbejdet
Kognitiv terapi
Neuropsykologi
Positiv psykologi
Medicin og psykiske lidelser
Metakognitiv terapi ved stressrelaterede tilstande
Parterapi og familieterapi
Psykotiske tilstande
Den terapeutiske værktøjskasse (blandt andet Choice Therapy, Logoterapi m.fl.)
Om medicin og psykiske lidelser
Personlighedsteori
Personlighedsforstyrrelser
Personlighedstests
Teori om kommunikation
Diagnoser – prognoser, evaluering og rapportering
Misbrugsbehandling
Færdighedstræning
Om selvmordsturede klienter og vurdering af selvmordsrisiko
Pårørendearbejde ift. psykiske lidelser i familien
Psykologiske undersøgelsesmetoder/godkendt psykometri
Eksistentiel psykoterapi
Den terapeutiske alliance: terapeut-klient relationen
Selvværd og selvtillid
Psykoterapeutiske værktøjer i arbejdet med børn og unge
Differentiel diagnostisk – om at skelne mellem psykiske lidelser
Etik og moral ift. klienter og kollegiale relationer
Oversigt over obligatorisk litteratur
Wells, A. (2009): “Meta-cognitive Therapy for Anxiety and Depression”, Guildford
Sørensen, Linda Burlan (2018): ”Fængslende tanker – Kontrollér tankemyldret med metakognitiv terapi”, SPITZEN Publish
Sørensen, Linda Burlan (2019): “Stressbehandling med metakognitiv terapi – En håndbog for terapeuter“, SPITZEN Publish
Arendt, Mikkel og Rosenberg, Nicole (2012): ”Kognitiv terapi – nyeste udvikling”, Hans Reitzels Forlag
Barbara Hoff Esbjørn, Marie Louise Reinholdt Dunne & Nicoline Normann (2016): ”Metakognitiv terapi til børn med angst”, Akademisk forlag
Fisher, Peter og Wells, Adrian (2010): “Metacognitive Therapy”, Routledge
Rollnik, S. & Miller, W.R. (2011): ”Den motiverende samtale”, Hans Reitzels Forlag
American Psychiatric association (2014): ”Diagnostiske kriterier DSM-5-R – Håndbog, Hogrefe psykologisk forlag”
Rasmussen, S. M. & Nielsen, Ole T. (2010): ”Introduktion til ACT”, Dansk Psykologisk Forlag
WHO ICD-10 – psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser: klassifikation og diagnostiske kriterier (2000), Aksel Bertelsen,
Oversigt over anbefalet litteratur
Beck, A. Freeman, A. et al (2004): ”Cognitive Therapy for Personality disorders”, Guilford
Dattilio, Frank M. (2012): ”Kognitiv adfærdsterapi med par og familier”, Dansk Psykologisk Forlag
Fennell, M. (1998): ”Kognitiv adfærdsterapeutisk depressionsbehandling”, Dansk Psykologisk Forlag
Gerlach, J. (2008): ”Angstbogen – Angstens symptomer, årsager og behandling”, Psykologisk Forlag
Gilbert, Paul (2005): ”At overvinde depression”, KLIM
Gilbert, Paul (2009): ”Medfølelse og mindfulness – fra selvkritik til selvværd”, KLIM
Greenberger og Padesky (2008): ”Følelser med fornuft”, Klim
Hougaard, Rosenberg og Nielsen (2002): ”Angst og angstbehandling”, Hans Reitzels Forlag
Hougaard, E. (2006): ”Kognitiv Behandling af Panikangst og Socialfobi”, Dansk Psykologisk Forlag
Red. Mørk, Merete et al. (1998): ”Kognitive behandlingsformer”, Hans Reitzels Forlag
Oestrich, I. (2003): ”Selvværd og nye færdigheder”, DPF
Rogers, C. R. (1995): “A Way of Being”, Houghton Mifflin Company
Rosenberg, N & Mørch, M. (2005): ”Kognitiv Terapi”, Hans Reitzels Forlag
Yalom, Irvin D. (1980): ”Eksistentiel psykoterapi”, Hans Reitzels Forlag
Der tages forbehold for ændringer i programmet.