EKSAMENSVEJLEDNING

 

Metakognitiv terapi misbrug alkohol sociale medier stoffer ludomani neokognitivt institut bedste metakognitive uddannelse linda burlan sørensen

Oversigt over eksaminer

På uddannelsen afholdes der i alt fire eksaminer. Disse eksaminer skal demonstrere, at du har tilegnet dig undervisningsmaterialet og udviklet tilfredsstillende psykoterapeutiske færdigheder. Den årlige eksamen skal bestås for at kunne fortsætte på uddannelsen. Der gives karakterer efter 7-trinsskalaen. Både interne og eksterne censorer benyttes, hvilket varierer fra år til år. Mindst to eksaminer har eksterne censorer, hvoraf den ene er den afsluttende eksamen.

Mundtlig eksamen

  • Den studerende trækker et eksamensspørgsmål, der indeholder både en teoretisk og en praktisk del.
  • Eksamen varer ca. 25 minutter.
  • Bedømmelsen foretages af interne eller eksterne censorer.

Skriftlig eksamen

  • Den studerende får tilsendt en opgave, der indeholder en teoretisk del samt et casestudie (eller lignende).
  • Besvarelsestiden er 14 dage.
  • Omfang: 5-10 sider.

Afsluttende eksamen

  • Består af en skriftlig opgave på 15-20 sider.
  • Opgaven skal inkludere en konkret case samt en teoretisk gennemgang af de anvendte metoder.
  • Mundtligt forsvar kan være påkrævet – dette oplyses ved uddannelsens start

Vedr. syge- og reeksamen

Sygeeksamen

Ved sygdom, der forhindrer en studerende i at deltage i en eksamen, kræves en lægeerklæring som dokumentation. Studerende kan derefter deltage i en sygeeksamen, som aftales mellem den studerende og studielederen.

Dispensation

Ved alvorlig sygdom, dødsfald i nærmeste familie, barselsorlov eller andre særlige forhold kan der gives dispensation for eksamen. Studerende skal kontakte studielederen og fremlægge relevant dokumentation.

Reeksamen

Studerende, der ikke består en eksamen, tilbydes reeksamen dog maksimalt 3 gange. Formatet kan variere og tilpasses den enkelte studerendes behov og omstændigheder. Tid og detaljer for reeksamen aftales med studielederen. Den første reeksamen er gratis, hvis der er behov for yderligere eksaminer, vil prisen for hver ekstra reeksamen være 2.950 kr. (uden moms).

Særlige krav til den afsluttende opgave

Fra august 2024 er der indført nye krav. Disse bliver oplyst ved uddannelsesstart. Hvis eksamen ikke bestås, er der mulighed for reeksamination op til tre gange. Dispensationsmuligheder foreligger i tilfælde af alvorlig sygdom, dødsfald i nærmeste familie, udstationering i udlandet samt barsel og andre typer orlov – dette kræver dokumentation.

Diplom og certificering

Studerende, der har bestået alle eksaminer og opfyldt fremmødekravene, modtager et uddannelsesbevis med beskrivelse af uddannelsens indhold og timefordeling. Uddannelsen giver ret til titlen: Certificeret metakognitiv psykoterapeut (NKI).


 

Krav til den afsluttende opgave (år 4)

Den afsluttende skriftlige opgave skal indeholde følgende afsnit:

Abstract

  • Kort opsummering af opgaven.
  • Indeholder forskningsspørgsmål, metode, analyseresultater, konklusion og perspektivering.
  • Skrives både på et skandinavisk sprog og på engelsk.

Indledning

  • Introduktion til opgavens emne og problemstilling.
  • Beskrivelse af opgavens relevans.

Forskningsspørgsmål, problemformulering og hypotese

  • Klart defineret forskningsspørgsmål.
  • Præcis formulering af problemstillingen.

Opgavens formål

  • Begrunder emnets relevans og forskningsmæssige bidrag.

Forskningsoversigt, kildeanalyse og litteraturgennemgang

  • Forhold til eksisterende forskning.
  • Analyse af kilder og tidligere undersøgelser.

Videnskabsteori og teori

  • Redegørelse for videnskabsteoretisk tilgang (f.eks. socialkonstruktivisme, positivisme, hermeneutik, fænomenologi eller pragmatisme).
  • Beskrivelse af den anvendte teori i forhold til forskningsspørgsmålet.

Metodevalg og undersøgelsesdesign

  • Begrundelse for valg af metode og design.
  • Metodekritik og etiske overvejelser.
  • Databehandling – herunder godkendelse fra instituttet (vedlægges som bilag).

Analyse

  • Besvarelse af forskningsspørgsmålet gennem systematisk analyse.

Diskussion

  • Kritisk vurdering af undersøgelsen.
  • Sammenligning med eksisterende forskning.
  • Vurdering af metodiske styrker og svagheder.
  • Overvejelser om eventuelle bias og generaliserbarhed.
  • Klinisk anvendelse af resultaterne.

Konklusion og perspektivering

  • Opsummering af resultater.
  • Svar på forskningsspørgsmålet.
  • Perspektivering af resultaterne.

Kilder

  • Kildehenvisninger ifølge APA-standarden: https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples

Bilag

  • Dokumentation for metode og undersøgelsesdesign.

 

OVERSIGT OVER EKSAMINER SAMT ÅRLIGE BEDØMMELSER:
År 1: årseksamen Ar 2: årseksamen År 3: årseksamen År 4 – Afsluttende eksamen (afsluttende opgave)
Fleksibel eksamen (mundtlig eller skriftlig)

Hvis mundtligt: Demonstration af både tilegnet teoretisk viden og af praktiske færdigheder i form af fx rollespil, hvor den studerende skal vise opnåede terapeutiske kompetencer.

Hvis skriftligt: Der tilsendes en skriftlig opgave, som består af to dele: Den 1. del omfatter teoretiske spørgsmål, og den 2. del omfatter en case, som den studerende bedes løse ud fra relevante teknikker og metoder. (5-10 sider).

Man har 14 dage til opgavebesvarelsen. Interne censorer eller eksterne censorer; Karakterer (7-trinsskalaen)

Fleksibel eksamen (mundtlig eller skriftlig)

Hvis mundtligt: Demonstration af både tilegnet teoretisk viden og af praktiske færdigheder i form af fx rollespil, hvor den studerende skal vise opnåede terapeutiske kompetencer.

Hvis skriftligt: Der tilsendes en skriftlig opgave, som består af to dele: Den 1. del omfatter teoretiske spørgsmål, og den 2. del omfatter en case, som den studerende bedes løse ud fra relevante teknikker og metoder. (5-10 sider).

Man har 14 dage til opgavebesvarelsen. Interne censorer eller eksterne censorer; Karakterer (7-trinsskalaen)

Fleksibel eksamen (mundtlig eller skriftlig)

Hvis mundtligt: Demonstration af både tilegnet teoretisk viden og af praktiske færdigheder i form af fx rollespil, hvor den studerende skal vise opnåede terapeutiske kompetencer.

Hvis skriftligt: Der tilsendes en skriftlig opgave, som består af to dele: Den 1. del omfatter teoretiske spørgsmål, og den 2. del omfatter en case, som den studerende bedes løse ud fra relevante teknikker og metoder. (5-10 sider).

Man har 14 dage til opgavebesvarelsen. Interne censorer eller eksterne censorer; Karakterer (7-trinsskalaen)

Skriftlig eksamen

En skriftlig opgave på 15-20 sider, som bygger på en konkret egen case samt en teoretisk gennemgang af de anvendte metoder.

Man har 14 dage til opgavebesvarelsen.

 

For de studerende, der starter efter august 2024, er der yderligere krav til deres afsluttende opgave på uddannelsen. Fin dem HER.

 

 

 

Eksterne censorer;

Karakterer (7-trinsskalaen)

2. Den årlige bedømmelse af den studerendes terapeutiske kompetencer: Den studerende skal udfylde skemaet: ”Terapeutens selvevaluering”, som er udgangspunktet for en konkret evaluering på årets sidste modul vedr. Feedback på egen stil/Egenterapi. 2. Den årlige bedømmelse af de terapeutiske kompetencer: Den studerende skal udfylde skemaet: ”Terapeutens selvevaluering”, som bliver udgangspunktet for en konkret evaluering på årets sidste modul vedr. Feedback på egen stil/Egenterapi. 2. Den årlige bedømmelse af den studerendes terapeutiske kompetencer: Den studerende skal udfylde skemaet: ”Terapeutens selvevaluering”, som bliver udgangspunktet for en konkret evaluering på årets sidste modul vedr. Feedback på egen stil/Egenterapi. 2. Den årlige bedømmelse af den studerendes terapeutiske kompetencer: Den studerende skal udfylde skemaet: ”Terapeutens selvevaluering”, som er udgangspunktet for en konkret evaluering på årets sidste modul vedr. Feedback på egen stil/Egenterapi.

 

Der tagers forbehold for ændringer.