Certificeret børne- og ungecoach

Intensivt 6-dages kursus funderet i metakognitiv terapi og pædagogik

 

Kursus (6 dage 36 timer); Dette kursus afholdes både som fysisk og som online kursus. Du vælger selv fremmødeformen.

Dette kursus er et originalt koncept, udviklet af Neokognitivt Institut – en pioner inden for det metakognitive tankesæt og pædagogik. Kurset har til formål at give deltagerne en solid teoretisk forståelse og praksisnære færdigheder i metakognitiv teori, metode og pædagogik.

mct metakognitiv terapi neokognitivt institut seminarer bedste uddannelse 1 årig psykoterapeut stresscoach linda buran pia callesen cektos

Underviser: Linda Burlan Sørensen

Undervisningen tager udgangspunkt i den evidensbaserede metakognitive tilgang udviklet af professor Adrian Wells og er tilpasset en pædagogisk kontekst af Neokognitivt Institut ved autoriseret klinisk specialistpsykolog i metakognitiv terapi og supervision (aut. cand.psych.) og  bestsellerforfatter Linda Burlan Sørensen.

Tilgangen repræsenterer et markant skifte i forståelsen af menneskelig trivsel og udvikling – et paradigmeskifte, der inviterer til et nyt og mere ressourcefokuseret menneskesyn.

Der udstedes kursusbevis: Certificeret metakognitiv børne- og ungecoach (NKI-godkendt)

Målgruppe

Dette kursus henvender sig til lærere, pædagoger, undervisere, skoleledere og andre relevante fagpersoner, der ønsker at styrke deres pædagogiske praksis gennem en metakognitivt funderet tilgang. Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage i kurset, men det forventes, at deltagerne har en interesse i metakognitiv terapi og pædagogik samt en vilje til at anvende det lærte i deres egen praksis.

Kursets teoretiske grundlag

Den metakognitive tilgang eller metakognitiv terapi er en paradigmeskiftene psykologisk retning, som er markant anderledes ift. andre terapiformer. En metakognitiv tilgang foreslår, at psykisk mistrivsel opstår netop, når vi forstyrrer hjernens naturlige healings- og selvreguleringsevne ved uhensigtsmæssige copingstrategier så som fx overdrevne bekymringer, grublerier, øget opmærksomhed på bestemte tanker og følelser,  trusselsmonitorering osv. Dvs. overtænkning. Selvfølgelig bekymrer vi os, og vi grubler også over diverse, men her er der et spørgsmål om mængde; om en oplevelse af manglende kontrol over disse mentale fænomener. Den metakognitive tilgang kommer med konkrete forslag til, hvordan vi atter kan genvinde kontrollen over vores mentale strategier.

Endvidere bygger kurset også på på Linda Burlan Sørensens model med tre metakognitive ben. Første ben handler om at reducere uhensigtsmæssige tankeprocesser (CAS), som påvirker trivsel og læring negativt. Det andet ben fokuserer på at styrke metakognitiv bevidsthed hos barnet, så læring og refleksion fremmes. Det tredje ben handler om fagpersonens egen metakognitive bevidsthed – at kunne praktisere det, man formidler. Tilgangen udfordrer klassiske forståelser af mistrivsel og placerer fokus på, hvordan vi forholder os til vores tanker – ikke deres indhold.

Hvad får du ud af at tage dette kursus?

Ved at deltage i dette kursus vil du få en dybdegående forståelse af metakognitiv teori og hvordan du kan anvende metakognitive teknikker i dit arbejde med børn og unge. Du vil få praktiske redskaber til at støtte børns og unges trivsel, både i forhold til at håndtere psykisk mistrivsel som angst og tristhed, men også til at fremme deres mentale robusthed og læring.

Kurset vil give dig en ny tilgang til undervisning og pædagogik, hvor fokus ikke kun er på tanker og følelser, men på, hvordan vi forholder os til dem. Du lærer at identificere og ændre uhensigtsmæssige metakognitive antagelser, hvilket kan skabe varige forbedringer i både din egen og dine elevers trivsel og læring.

Du vil også udvikle din egen metakognitive bevidsthed, hvilket ikke kun vil gavne din egen psykiske trivsel, men også gøre dig bedre rustet til at formidle og implementere metakognitiv tænkning i din professionelle praksis. Med masser af øvelser og feedback går du fra kurset med konkrete værktøjer, som du kan bruge med det samme.


Kursusstruktur

Dag 1-2: Introduktion til Metakognitiv Terapi (MCT)

  • Grundlæggende forståelse af metakognitiv terapi (MCT) udviklet af Adrian Wells.

  • Fokus på, hvordan psykisk mistrivsel opstår som følge af uhensigtsmæssige kognitive opmærksomhedsstrategier (CAS).

  • Adskillelse af indhold og proces i tænkning, og hvordan dette påvirker psykisk trivsel.

  • Praktiske værktøjer til at identificere og håndtere uhensigtsmæssige tanke- og adfærdsmønstre som grubleri, bekymring og trusselsmonitorering.

  • Konkrete metakognitive værktøjer

Dag 3-4: Metakognitivt arbejde med børn og unge – Fra mistrivsel til trivsel og psykisk robusthed

  • Fokus på metakognitiv pædagogik og hvordan den tilpasses til børn og unge i forskellige aldersgrupper.

  • Vi kigger også på symptomer som angst, nedtrykthed, koncentrationsproblemer og emotionel uro.

  • Anvendelse af metakognitiv pædagogik både præventivt og til at styrke psykisk robusthed.

  • Værktøjer til at hjælpe børn med at udvikle metakognitiv bevidsthed, så de kan “tage et skridt tilbage” fra deres tanker og få kontrol over deres reaktioner.

  • Gennem øvelser, cases og rollespil opnås praktisk erfaring med at implementere metakognitive teknikker i arbejdet med børn og unge.

Dag 5-6: Samtaletræning funderet i metakognitiv sokratisk spørgeteknik 

  • Fokus på sokratisk spørgeteknik og hvordan den anvendes til at fremme ansvar, opdagelse og metakognitiv refleksion hos børn og unge.

  • Øvelser i at stille åbne, nysgerrige spørgsmål, der hjælper børn og unge med at finde deres egne løsninger og erkendelser.

  • Træning i at skabe et samtalerum, hvor barnet er aktivt deltagende.

  • Kombinering af sokratisk spørgeteknik med metakognitive værktøjer for at facilitere indsigt og forandring.

  • Gruppetræning med feedback og justering af samtaleteknikker.

  • Afslutning med opsamling og diskussion af implementering i den daglige praksis.


Datoer for de kommende kurser

FYSISK: 19+20 august, 8+9 september samt 27+28 oktober (alle dage 9.00-15.30)

Online: (10+11 november 2025, 18+19 februar samt 4+5 maj 2026) (alle dage 8.30-14.30)

Vedr. online kurset:  Alle dage 8.30-14.30. Vi mødes virtuelt via Zoom. (Husk venligst at downloade programmet samt oprette en gratis profil. Det er dejligt nemt. Flere praktiske oplysninger får du tilsendt efter din tilmelding til kurset. NB. Virtuel undervisning er meget mere intensiv end fysisk undervisning, da tiden bruges mere effektivt. Derfor er flere dog kortere pauser, og undervisningsdagen lidt kortere.)

OBS. Kurserne kan ikke kombineres – man kan enten vælge onlinekurset eller kurset med fysisk fremmøde.


Andre praktiske oplysninger

Pris: 16.950 kr. Kursusgebyr skal være betalt inden kursusstart. Kursusprisen kan efter aftale inddeles i max 2 rater á 8.675 kr. inkl. administrationsgebyr. Den første rate skal indbetales før kursusstart og den anden ca. midtvejs. Der tillægges ikke moms.

Merit: Det er muligt at få merit for de første 2 dage af kurset, hvis du kan dokumentere deltagelse i relevante metakognitive kurser, der allerede omfatter en grundig introduktion til metakognitiv terapi. Prisen for de resterende 4 dage af kurset er 11.300 kr. Der tillægges ikke moms, og dette beløb kan ikke betales i rater.

Mødested ved fysisk fremmøde: Neokognitivt Institut i København.

Tilmelding: klik HER. Kursusgebyret skal være betalt inden kursusstart (som anvist i tilsendt faktura).

Tilmeldingsfrist: Så længe der er ledige pladser.

Undervisningsmateriale mm.: Slides og evt. andet undervisningsmateriale sendes til jer via mail få dage før undervisningen (udleveres ikke i papirform), og vi ud fra pædagogiske betragtninger helst ser, at I ikke forbereder jeg før selve dagen (det må I dog gerne, men det er bestemt ikke noget, som vi lægger op til) – men hellere fordybe jer i stoffet efterfølgende. Husk venligst, at selve undervisningen ikke må optages, og at undervisningsmaterialet ikke må offentliggøres eller videresendes til anden part, og der må ikke tages billeder uden tilladelse. De oplysninger om andre personer, som I måtte komme i besiddelse af, er fortrolige.

Afbudsregler samt fravær: Tilmeldingen er bindende 14 dage før kursusstart (uanset om fakturaen allerede er blevet betalt eller ikke, og uanset tilmeldingstidspunkt). Fra dette tidspunkt er enhver form for afbud til fuld pris. Der sker ingen refusion af kursusprisen – hverken for hele eller dele af kurset. Hvis fakturaen ikke er blevet betalt, skal den være betalt senest dagen før kursusstart. Kursusdagene kan ikke erstattes eller byttes med andre kurser eller kursusdage. Dette gælder også ifm. fx sygdom eller andre uforudsigelige hændelser. Du har dog ret til 10 pc. fravær for at kunne opnå et kursusbevis.

Der tages forbehold for ændringer i program og struktur samt for force majeure. Hvis ekstraordinære omstændigheder forhindrer os i at gennemføre den planlagte undervisning (eksempelvis men ikke begrænset til: sygdom, vejrforhold m.fl.), forbeholder vi os retten til at udskyde undervisningen/aftalen til et senere tidspunkt eller levere ydelsen i en anden form fx virtuelt. Kursusbeløbet for de pågældende kursusdage vil ikke blive refunderet.

Vejledende litteratur

Wells, Adrian (2009): “Meta-cognitive Therapy for Anxiety and Depression”, Guildford

Sørensen, Linda Burlan (2018): ”Fængslende tanker – Kontrollér tankemyldret med metakognitiv terapi”, SPITZEN Publish

Sørensen, Linda Burlan (2019): “Stressbehandling med metakognitiv terapi – En håndbog for terapeuter, SPITZEN Publish

Sørensen, Linda Burlan (2021): “Gruppeforløb med metakognitiv terapi – En håndbog for terapeuter”, SPITZEN Publish

Sørensen, Linda Burlan (2023): “Arbejdshæfte til metakognitiv terapi”, SPITZEN Publish

NB. Bøgerne kan købes/lånes mange forskellige steder – ovenstående links er blot én mulighed. Du behøver ikke købe eller læse bøgerne før kursusstart.


Hvis du er interesseret i flere kurser og uddannelser klik HER.

Hvis du er interesseret i bøger om metakongitiv terapi klik HER


Følg os på Facebook

Følg os på LinkedIn